Barraquisme a Barcelona

La massiva emigració interna espanyola cap a Barcelona després de la guerra civil va donar feina a centenars de milers de conciutadans i va fonamentar el progrés de l’espai urbà i la integració dels immigrants en el teixit social. Però des dels anys 60 va tenir un efecte col·lateral: les barraques”.

Amb l’aparició d’ajuntaments democràtics a tota l’Àrea Metropolitana de Barcelona, van sorgir polítiques d’erradicació dels habitatges d’emergència. Amb tal èxit que, cap a finals del segle XX, la indesitjada “externalitat” semblava controlada.

No obstant això, a partir del 2005 i anys següents el fenomen ha tornat, pel que sembla per quedar-se. Han canviat els actors, entre els quals destaquen les persones migrants estrangeres, principalment del Magreb i de l’Àfrica Subsahariana, i a partir del 2010, amb la recrudescència de la crisi econòmica, s’han sumat col·lectius d’altres nacions, a més d’actors locals.

Aquest vídeo alerta sobre la situació present del nou barraquisme a Barcelona. És un nou repte per a la nostra vida democràtica.

Finalitza la II Edició de la Setmana de l’Accessibilitat 2024

Del 27 de novembre al 12 de desembre, s’ha celebrat la II Edició de la Setmana de l’Accessibilitat, un espai de reflexió, sensibilització i acció, promogut per Arquitectura Sense Fronteres Catalunya des del 2023, per avançar cap a una societat [...]

ASF al Festival d’Arquitectures de Barcelona +Model

Model. Festival d’Arquitectures de Barcelona és un espai de reflexió i celebració que ens acosta a l’arquitectura experimental i ens ajuda a repensar com volem viure junts i juntes a través de nous models de ciutat i nous imaginaris. El [...]

Una setmana dedicada a l’enfortiment intern i l’estratègia a Inhambane i Xai Xai

Entre el 25 i el 28 de novembre de 2025, ASFE va viure una setmana intensa i decisiva a Moçambic, marcada per dos esdeveniments clau que van reforçar tant el seu impacte extern com la seva cohesió interna. D’una banda, [...]

Mapegem 𝐂𝐡𝐚𝐦𝐚𝐧𝐜𝐮𝐥𝐨 𝐂 per a conèixer els espai sagrats, les violències i seguretats, i l’impacte de les inundacions

Entre el 8 i el 22 d’abril de 2025 es van dur a terme els mapatges col·laboratius amb la comunitat del barri Chamanculo C, a Maputo, com a part d’una estratègia d’enfortiment de capacitats locals per a la resiliència urbana [...]