Mapegem 𝐂𝐡𝐚𝐦𝐚𝐧𝐜𝐮𝐥𝐨 𝐂 per a conèixer els espai sagrats, les violències i seguretats, i l’impacte de les inundacions

Entre el 8 i el 22 d’abril de 2025 es van dur a terme els mapatges col·laboratius amb la comunitat del barri Chamanculo C, a Maputo, com a part d’una estratègia d’enfortiment de capacitats locals per a la resiliència urbana i l’exercici del dret a la ciutat. L’activitat va tenir com a objectiu desenvolupar un mapa detallat del barri, centrat en tres eixos temàtics interrelacionats: violències i seguretat, zones inundables i espais sagrats.

El procés es va organitzar en 16 zones territorials, de manera que cada sessió de mapatge garantís la participació activa i representativa de dones, infància i persones majors. Aquest enfocament va permetre recollir una diversitat de veus tradicionalment menys escoltades en els processos de planificació urbana, i va contribuir a reforçar una visió més inclusiva, sensible al gènere i basada en els coneixements del territori que tenen els seus propis habitants.

A més d’identificar i geolocalitzar punts crítics —com carrers foscos, zones exposades a inundacions o espais en disputa—, el mapatge va servir per a recollir relats de vida que visibilitzen l’impacte quotidià d’aquests problemes. Les dones, per exemple, van compartir experiències vinculades a la por en trajectes quotidians o la falta d’il·luminació, mentre que persones majors van relatar com les pluges intenses agreugen les condicions de mobilitat i salut.

L’enfocament del mapatge va ser integral i participatiu, buscant no només informació tècnica, sinó també comprendre les percepcions comunitàries sobre seguretat i inseguretat. Aquesta dimensió és clau per a dissenyar intervencions més efectives i culturalment adequades, que reconeguin la importància d’uns certs espais —com cementiris, arbres sagrats o llocs de culte— en la vida espiritual i col·lectiva del barri.

En l’eix de canvi climàtic, les zones inundables van ser mapejades sobre la base de l’experiència directa de la població. Es van identificar àrees vulnerables que es veuen afectades recurrentment per pluges intenses, amb especial atenció als habitatges més exposats, escoles i camins d’evacuació. Aquesta informació serà clau per a futurs plans d’adaptació i reducció de riscos, incorporant solucions basades en la comunitat.

L’activitat es va realitzar en el marc del Projecte Hàbitat Chamanculo amb la col·laboració de la Secretaria del Barri de Chamanculo C, la Cooperativa ENPEU http://www.enpeu.org/ i la participació dels i les estudiants de l’Institut Politècnic de Ciències de la Terra i de l’Ambient (IPCTA) Instituto Politécnico de Ciências da Terra e Ambiente – IPCTA.

Els resultats dels mapatges col·laboratius contribuiran a actualitzar el diagnòstic territorial del barri i a orientar futures accions en matèria d’infraestructura, seguretat, protecció ambiental i preservació del patrimoni. Així mateix, reforcen la idea que només des de l’escolta activa i el protagonisme de les comunitats —especialment de les dones i grups vulnerabilitzats— és possible construir barris més segurs, inclusius i resilients. Aquest gran mapeig coordina les diferents activitats de diversos projectes que es desenvolupen a Chamanculo C, finançats per l’Agència Espanyola de Cooperació al Desenvolupament, l’Ajuntament de Barcelona en el programa de ciutats específiques, la Generalitat de València i el Govern de Navarra.

Carrer de Chamanculo C

Comença la Setmana de l’Accessibilitat

L’accessibilitat universal continua sent un repte crucial a les nostres ciutats, i per abordar-lo, del 27 de novembre al 12 de desembre se celebra la Setmana de l’Accessibilitat. Aquest espai reunirà experts, activistes i ciutadans interessats en reflexionar i treballar [...]

Una setmana dedicada a l’enfortiment intern i l’estratègia a Inhambane i Xai Xai

Entre el 25 i el 28 de novembre de 2025, ASFE va viure una setmana intensa i decisiva a Moçambic, marcada per dos esdeveniments clau que van reforçar tant el seu impacte extern com la seva cohesió interna. D’una banda, [...]

Finalitza la Setmana d’Intercanvi sobre el Dret a la Ciutat a Maputo

Entre l’8 i el 12 de juliol de 2024, Maputo va ser l’escenari d’una setmana única d’intercanvi acadèmic, social i polític centrada en el Dret a la Ciutat. Organitzat per Arquitectura Sense Fronteres (ASF), la Facultat de Dret de la [...]

Chamanculo C: Construcció col·lectiva de la ciutat.

Aquest any participem en les setmanes de l’arquitectura 2024 de Barcelona estrenant l’exposició Chamanculo C: Construcció col·lectiva de la ciutat. És una exposició itinerant que analitza els reptes del dret a l’hàbitat a través del projecte Hàbitat, desenvolupat per ASFE [...]